Firma se musí chránit nejen před přirozenými hrozbami (např. požárem nebo přírodními katastrofami), ale jako nadnárodní společnost musí počítat také s potenciálním nebezpečím teroristických útoků či sabotážních akcí způsobených aktuální politickou situací ve světě. Airbus musí rovněž chránit nejen své zaměstnance a provozní zařízení, ale zajistit i nepřetržitý chod svých provozů. Na všech těchto faktorech totiž závisí jak bezpečnost jejích letadel, tak i pověst a hospodářské výsledky.
Výroba letadel je sama o sobě velmi složitý proces. V prostředí zahrnujícím asi 1 200 subdodavatelů a partnerských firem je třeba podle přesně stanovených postupů provádět tisíce činností. Aby se předešlo pozdějším problémům s letadly, a tím možnému ohrožení zdraví či životů cestujících, je navíc nutné pracovat s maximální pečlivostí. Musí být například zajištěno, aby při výrobě byly vždy použity správné materiály, a byla tak vyloučena možnost vzniku poruchy letadla během jeho provozu.
Ve středu zájmu: Airbus A380
Jednotlivé komponenty letadel značky Airbus, včetně dílů určených pro současné největší osobní letadlo světa – Airbus A380, jsou vyráběny na mnoha různých, geograficky vzdálených místech. Vyrobené moduly poté putují z celého světa po zemi i po moři na místo konečné montáže ve francouzském Toulouse. Je tedy nutné zabezpečit i tyto dopravní trasy.
K zajištění nepřetržité ostrahy nejen fyzických stanovišť, ale i výrobních a logistických procesů zvolila firma pro všechny své lokality softwarovou platformu Siveillance Fusion od společnosti Siemens. Tato platforma je určena pro správu zabezpečovacích systémů, založenou na standardech IT. Software umožňuje sledovat z centrálních stanic a v reálném čase veškeré parametry související se zabezpečením daných objektů či procesů. Aby bylo možné posuzovat situaci v oblasti zabezpečení jako celek, může platforma přijímat také údaje z jiných oblastí a od jiných výrobců.
Siveillance Fusion je příkladem posunu paradigmatu v oblasti tzv. interoperability systémů, k němuž v současné době dochází v oboru zabezpečovací techniky. Doposud obvyklé proprietární, hardwarově řešené produkty pro kontrolu vstupu, video dohled, detekci vniknutí a ochranu perimetrů jsou stále častěji nahrazovány variabilními systémy budovanými při použití současných prostředků IT se standardními rozhraními, k nimž lze bez problémů připojovat také produkty třetích stran.
Komplexní platforma propojí mnoho systémů
Vrchol v osobní letecké dopravě
- Společnost Airbus, dceřiná firma skupiny EADS, se sídlem v Toulouse na jihu Francie zaměstnává na 55 000 lidí. Vlajkovou lodí se přitom stává velkokapacitní letadlo Airbus A380 až pro 525 cestujících s doletem delším než 15 000 km. Jeho díly se vyrábějí ve více než dvanácti různých závodech v Evropě, USA a Asii. Do letadel A380 výrobce nakupuje součásti od více než 1 200 dodavatelů z celkem 32 zemí. Předem sestavené části stroje se z výrobních závodů dopravují do Toulouse ke konečné montáži.
- První Airbus A380 vzlétl v roce 2007, v roce 2011 pak bylo dodáno 26 letadel. Letadla tohoto typu doposud přepravila zhruba 18 milionů cestujících. V současnosti má výrobce objednávky na dalších 185 strojů typu A380 od leteckých dopravců z celého světa.
Systém nabízí grafické uživatelské rozhraní ve stylu operačního systému Microsoft Windows, v daném případě přizpůsobené podle požadavků výrobce. Práce s ním je tudíž pro uživatele v řídicím středisku pro správu zabezpečení převážně intuitivní. To je zvlášť důležité při zobrazování a podpoře toku procesů ve firmě. Změní-li se, lze tuto změnu snadno promítnout také do softwaru.
Do systému jsou rovněž zahrnuti všichni dodavatelé a partneři. Software například umožňuje určit každému jednotlivému dodavateli části závodu, do kterých mají jeho pracovníci přístup. Tato funkce je důležitá proto, že výroby každého letadla se účastní početná skupina dodavatelů a partnerů, která se neustále proměňuje. Jednak z toho důvodu, že na trh stále přicházejí nové prostředky a technologické postupy a s nimi noví partneři, a jednak proto, že letečtí dopravci vyžadují letadla stavěná na zakázku s namontovanými specifickými produkty od určitých dodavatelů.
Požární ochrana na palubě
Za tímto účelem byly vyvinuty speciální požární hlásiče, vylučující falešné poplachy. Prvky v režii Siemensu tedy spustí poplach jen v případě skutečných známek požáru.
Požární hlásiče se do částí letadla instalují při jeho dílčí montáži. Zvláštní pozornost se přitom věnuje místům nepřístupným za letu. Hlásiče jsou proto umístěny třeba v prostorech pro náklad a v místech obsahujících kritickou elektroniku letadla. Hlásiči jsou vybaveny také palubní toalety a prostory určené k odpočinku posádky.
Zdroj: Siemens