Jste zde

Kamenné pobočky stojí moc peněz, obsluhujte se virtuálně

Společnost Huawei na českém trhu oficiálně představila inteligentní, víceúčelovou samoobslužnou pobočku eSpace Virtual Teller Machine (VTM), která by mohla s neporovnatelně menšími náklady kompletně nahradit zděné bankovní prostory.
Samoobslužný kiosek zprostředkuje videohovor s bankovním poradcem, nabídne možnost uzavírání smluv včetně elektronického a fyzického podepsání nebo díky speciální tiskárně i okamžité vystavení platební karty. Vzdálená samoobslužná pobočka poskytuje pomocí virtuálního pultu služeb s videokonferenčním systémem zákazníkům komfortní servis jako na pobočce a umožňuje nahradit služby bankovních úředníků, které odlehčí zátěž na klasických přepážkách. První takové samoobslužné virtuální pobočky již s úspěchem fungují v Číně a dalších východoasijských zemích a v brzké době by se měly dostat i na evropský trh.
 

V ČR se firma chystá zařízení nabídnout bankám i velkým nebankovním společnostem, které potřebují distribuční místa, jako jsou například distributoři plynu a energie, telekomunikační operátoři (výdej SIM karet) a další.
 
 

Začínáme „od žíly“

 
Konvergence telekomunikačních a finančních služeb pokračuje. Biometrie, videokonference a moderní tiskové technologie tak otevírají cestu automatizovaným bankovním kioskům. V této souvislosti se obvykle používá zkratka VTM, neboli Virtual Teller Machine - virtuální bankomat. VTM ovšem zdaleka není pouze bankomatem, nahrazuje spíše (bezobslužnou) pobočku.
 
Bankomaty typu VTM představují jediný přístupový bod, kde zákazník může například uzavřít novou smlouvu. Součástí řešení jsou následující technologie:
 
  • Videotechnologie – nabízejí komunikaci s bankovním poradcem. I ve světě internetového a mobilního bankovnictví totiž zákazníci pro určité operace preferují osobní komunikaci tváří v tvář. Současné širokopásmové technologie navíc umožňují dostatečně komfortní komunikaci v reálném čase (HD videokonference). Dohledový videosystém také umožňuje kiosek neustále monitorovat a zajistit potřebnou bezpečnost, ihned zaregistruje a automaticky řeší konflikt v kiosku, pokus o zničení kamery a podobné rizikové situace.
  • Biometrie – biometrické technologie se vedle kódu PIN používají pro autentizaci uživatele. Zařízení například používá identifikaci podle žil v dlani. Příslušný „otisk“ je pro každého unikátní, nemění se s věkem, a protože funguje pouze v živé tkáni, lze těžko padělat. Snímání probíhá rychle a bezproblémově v části spektra blízké infračervené oblasti, skenování je bezkontaktní a tudíž i hygienické.
  • Technologie elektronického podpisu – v rámci kiosku může klient uzavírat nové smlouvy, které lze podepisovat i elektronicky prostřednictvím pera a dotykového displeje. Pro ochranu důvěrných informací (uložení podpisu apod.) jsou nasazeny šifrovací technologie.
  • Pokročilý tisk – tisknout lze nejen smlouvy a další doprovodné materiály, ale speciální tiskárny mohou klientovi na počkání vytvořit i platební kartu.
 
Z pohledu banky je kiosek mnohem méně nákladným řešením než klasická pobočka, a proto postupně přicházejí ke slovu. Například eSpace VTM již úspěšně fungují v Číně a dalších východoasijských zemích a jejich rozmach se dá očekávat i v Evropě, kde byly nedávno představeny a v současné době probíhá jejich testování.
 
Na jejich služby se mohou těšit například zákazníci v malých městech či obcích, kde by zřízení pobočky nebylo pro banku dostatečně rentabilní, nebo naopak stávající velké pobočky v centrech měst a nákupních či administrativních komplexech (nádraží, letiště, hotel, atd.), které jsou přetížené a klienti v nich musí čekat na obsloužení v dlouhých frontách. Další velkou příležitostí pro provozovatele VTM je efektivnější vytížení operátorů ve stávajících call-centrech. Pro klienty je pak hlavním přínosem prakticky nepřetržitý provoz 24/7.
 
 
Zdroj: Huawei

 

Hodnocení článku: