Jste zde

Dvě oči pro prostorové vidění, jedna stereokamera s integrovanou řídicí jednotkou

Zdravý člověk vidí prostorově, může odhadovat vzdálenosti a výšku objektů nebo rozpoznávat pohyby v podélném směru. Díky nové stereokameře nyní vývojáři společnosti Bosch propůjčují stejné schopnosti i asistenčním systémům.
„Stereotechnika otvírá nové perspektivy pro bezpečnostní systémy založené na kamerovém snímání,“ vysvětluje Gerhard Steiger, předseda představenstva Chassis Systems Control ve společnosti Bosch. Díky prostorovému snímání lze nyní určovat vzdálenosti objektů jen na základě obrazových signálů. Bosch na této platformě vyvíjí funkce samočinného vyhýbání se překážkám v kritických situacích nebo automatizované řízení vozidla při průjezdu staveništěm. S videokamerou lze samozřejmě realizovat také již dobře známé asistenční funkce, jako je adaptivní tempomat nebo automatické nouzové brzdění.

Stereokamera kromě samotného obrazu zaznamenává také vzdálenost a výšku objektů. Díky tomu lze pomocí jediného senzoru realizovat velký počet asistenčních a bezpečnostních funkcí
 

Rostoucí nároky v oblasti bezpečnosti

  • Aby mohly nové modely vozidel od roku 2014 získávat nejlepší pětihvězdičkové hodnocení, budou muset být podle očekávání odborníků z velké části vybaveny asistenčními systémy. Velký význam se přitom přikládá automatickým systémům nouzového brzdění. Za dodatečnými impulzy pro rozšiřování asistenčních systémů stojí jednak stále vyšší bezpečnostní standardy, požadované Evropskou komisí, na straně druhé pak též organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme).
Nová videokamera Bosch poskytuje datový základ pro zajišťování rozmanitých funkcí. Díky obrazovým informacím lze při rychlostech až 80 km/h výrazně snížit riziko a následky kolizí s vozidly, chodci nebo cyklisty. Je tedy vhodným prostředkem pro zvyšování bezpečnosti v městském provozu. „Zatímco monokameru musíme složitě učit rozpoznávat z obrazu nejrůznější objekty, například chodce nebo automobily, stereokamera změří a rozpozná všechny překážky jen na základě zaznamenaného pohybu a vzdálenosti,“ vysvětluje Steiger. K aktivaci automatického brzdění v nouzové situaci tak budou například stačit pouze data ze stereokamery. Nebude – li však již možné srážce zabránit, dojde tím alespoň k výraznému snížení nárazové rychlosti a závážnosti nehody. Na kolizi může být navíc předem připraven i zádržný systém, což umožní optimální aktivaci airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů.

Funkce automatického brzdění v nouzových situacích kladou vysoké nároky na funkční spolehlivost. Takové funkce mohou spolehlivě fungovat pouze s patřičným zabezpečením, které může zajišťovat například fúze dat z radarového senzoru a kamery, nebo právě představené druhé oko ve stereokameře. Systém samozřejmě plní i veškeré úkoly monokamery: rozpoznává například dopravní značení, pomáhá řidiči při jízdě v jízdním pruhu a automaticky přizpůsobuje dálková světla vpředu jedoucím a protijedoucím vozidlům.

Váznoucí doprava na staveništi, dopravní značky, vozidla zařazující se před vozidlo do jízdního pruhu – nová stereokamera snímá širokou oblast před vozidlem a poskytuje asistenčním funkcím veškerá potřebná data

Vývojáři integrovali přímo do pouzdra kamery řídicí jednotku pro zpracování obrazu a funkční řízení a realizovali tak mimořádně kompaktní systém. Optické osy objektivů od sebe přitom vzdalují dvanáct centimetrů. Oba obrazové senzory s technologií CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) mají rozlišení 1,2 megapixelů. Ve spojení se soustavou čoček disponuje kamera zorným úhlem 25 stupňů ve vertikální rovině a 45 stupňů v rovině horizontální a nabízí dosah 3D měření více než 50 metrů. Citlivé obrazové senzory dokážou zpracovávat velké kontrasty a pokrývají vlnový rozsah spektra, který je viditelný pro člověka.
 
 
Zdroj: Bosch

 

Hodnocení článku: