Jste zde

Jak si vede moderní vestavěná elektronika aneb budou si auta mezi sebou povídat?

traffic.jpg

Evropské vědecké týmy vyvinuly novou revoluční middlewarovou platformu, která je schopna stát se základním kamenem desítek nových vynálezů v mnoha oborech, v nichž půjde nové poznatky zužitkovat. Mimo jiné má výzkum potenciál změnit význam i tradiční elektroniky nalézající se v autech a to do velmi nečekané komunikativní podoby.

Prakticky vešekerá elektronika, s níž se denně setkáváme a jíž prakticky neustále používáme je doslova protkána senzory všeho druhu. Zařízení se pochopitelně liší svojí komplexností a funkcí, takže je zřejmé, že jinou sadu senzorů bude vyžadovat varná konvice a jinou vaše auto. Tyto systémy právě v autě jsou dnes obvykle navrženy pro plnění určité speciální funkce - nicméně jejich tradiční funkcionalita (namátkou detekce snížení rychlosti) může být využita i způsoby, o jakých se nám doposud ani nesnilo. Pokud dotyčný senzor použijeme v kooperaci s jinými senzory, lze zvládat i řadu dalších poměrně složitých a komplikovaných věcí. Dokonce se mohou objevit i úplně nové funkční obzory.

Je tu ovšem jeden podstatný problém: Vestavěné senzory jsou komplikovaná zařízení, jež se neovládají a neprogramují právě jednoduše. Ale vypadá to, že už nám svítá na lepší časy. Vděčíme za to evropským vědcům z projektu EMMA, kterým se podařilo vyvinout novou middlewarovou platformu WM2P, která odstraňuje složitost při nových aplikacích již existujících vestavěných senzorů. Z programátorského hlediska tedy slouží jako jakési rozhraní mezi složitými senzory a "jednoduchými" lidmi.

Antonio Marqués Moreno, koordinátor EMMA projektu se k věci vyjádřil následovně: "Hledali jsme cestu, jak ukrýt stávající komplexnost do aut zabudovaných senzorů tak, aby s nimi mohli vývojáři pracovat co nejefektivněji a byli schopni rychle vytvářet nové způsoby využití se stávající senzorovou výbavou. Dle našeho názoru to má potenciál cestu k zákazníkovi zlevnit, zkvalitnit, zoptimalizovat, zestabilnit a především urychlit."

Filozofie middlewaru je tedy jasná - ukrýt komplexnost "železa" pod ní a pomoci programátorům (poskytnutím veřejného rozhraní) najít nové možnosti, jak využít senzorovou techniku. Jako typický příklad využití bylo uvedeno právě auto v kombinaci s bezdrátovými senzory. A jelikož auta již dávno nejezdí po ulici sama, přímo se nabízí je nechat mezi sebou občas prohodit "pár slov" - komunikace by probíhala mezi senzory auta samotného, dále mezi senzory aut v dosahu bezdrátové sítě a samozřejmě také mezi senzory umístěnými na značkách, semaforech apod. K samotnému přenosu dat lze využít v podstatě libovolné bezdrátové technologie - dá se očekávat, že se nejspíše dočkáme nasazení Bluetooth a sítí standardu 802.11.

Margués věc dále okomentoval slovy: "Jedna z nejsilnějších stránek EM2P je jeho škálovatelnost - může fungovat stejně kvalitně v měřítku celého města i státu." Kupříkladu FIAT již studoval EM2P tak, že sledoval výkon každého z válců a poskytoval řidiči informace v reálném čase. Jindy zase upravené auto nesoucí bezdrátově komunikující EMMA systém informovalo londýnskou dopravní infrastrukturu o všech překážkách, na které na cestě narazilo. "Nesnažíme se vyvinout konkrétní komerční aplikaci, jen chceme ukázat, že systém funguje," uzavírá svoje myšlenky Marqués.

Odkazy

Hodnocení článku: