Jste zde

Éra smartphonů, smrt operátorů?

Poskytovatelé online platforem, služeb a obsahu pro smartphony, tablety a internetovou TV vytlačují z trhu tradiční telekomunikační operátory, kteří se tak v éře smartphonů dostávají pod tlak. Do roku 2020 jim mohou tržby klesnout až o 20 %!

Boj o tržní podíl v telekomunikacích se přiostřuje. Silní poskytovatelé online služeb pro uživatele smartphonů vytlačují tradiční poskytovatele telekomunikačních služeb. To může mít v dlouhodobém horizontu dramatické důsledky. Experti predikují, že prodeje tradičních operátorů v Evropě mohou klesnout až o 20 %, EBITDA až o 40 %. Aby se operátoři vyrovnali s tímto krizovým scénářem, musí si správně nastavit svou klíčovou službu v podobě přístupu do sítě, zaměřit se na růstové oblasti a zeštíhlit své provozní modely. Vzhledem k požadovaným investicím do infrastruktury ve výši 600 miliard EUR do roku 2020 musí operátoři vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků. To jsou hlavní fakta, na která poukázala studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants „Telekomunikace v roce 2020 – transformace v éře smartphonů.“
 
„Pět největších internetových firem nám ukázalo, jak se to má dělat,“ uvádí Constantin Kinský, řídící partner pražské pobočky Roland Berger. „Pouze se zaměřením na zákazníka a konstantní analýzou jeho potřeb a chování mohou operátoři růst v dnešní digitální době a dále tak zlepšovat svoji pozici na trhu.“
 
Celou studii v angličtině naleznete pod odkazem Telco 2020 – How Telcos transform for the "Smartphone Society" | ilustrace: Roland Berger
 
 

Poskytovatelé internetu vytlačují ve velkém evropské telekomunikační firmy z trhu

 
Pětice největších internetových firem - Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft - vytlačuje z trhu tradiční operátory. Dohromady mají 3 miliardy zákazníků po celém světě v oblasti terminálů, e-commerce, sociálních médií, internetových vyhledávačů a obsahu. Jejich úspěšný model je založen především na silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi. To vytváří tlak na tradiční telekomunikační operátory.

„Ačkoli vysokorychlostní přístup zůstane základním prvkem digitální komunikace, operátoři se musí více zaměřit na přání zákazníků, aby byli schopni nabízet jim vyhovující řešení,“ vysvětluje Kinský. „Klíčová oblast podnikání operátorů trpí poklesem cen za vysokorychlostní připojení i při výrazném nárůstu objemu prodejů. Zákazníci již nechtějí platit pouze za připojení k internetu. Chtějí personalizované a jednoduché komunikační platformy a produkty.“
 
 

Obchodní modely budoucnosti

 
Experti ze společnosti Roland Berger vidí tři možné scénáře budoucího vývoje:
 

„Pouze přístup“

Odvětví je otřeseno z velkých poklesů prodejů

Pokud operátoři chtějí udržet konkurenceschopnost v tomto náročném kontextu, musí celkově zeštíhlit a nově nastavit své obchodní modely. Po krku jim jde silná pětka: Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft.

V tomto scénáři, telekomunikační firmy nabízejí pouze přístup do sítí a mají omezený přímý kontakt s koncovým uživatelem. Na rozdíl od toho, firmy zabývající se cloud řešením nabízí své služby pod silnou značkou. V tomto scénáři se operátoři zaměří na své klíčové kompetence, v oblasti inovací a vývoje produktů se budou zabývat hlavně síťovou technologií.
 

„Více než přístup“

V tomto scénáři firmy budou nabízet nejen své sítě, ale také vybrané služby s přidanou hodnotou prostřednictvím partnerství s poskytovali B2B2C služeb. Sítě samy o sobě se stanou komoditou a oddělí se tak od telekomunikačních, kabelových a energetických společností. Z důvodu efektivity budou prodej a služby odděleny od sítě.
 

„Skupiny služeb“

Operátoři se stanou plně integrovanými poskytovateli služeb, založených na jejich vlastní síti a nabídnou svá vlastní řešení v oblasti B2B2C služeb. Díky své silné značce dosáhnou lepší pozice na trhu.

Přístup k sítím bude hrát v budoucnu klíčovou roli. Nyní generuje prodeje ve výši přibližně 300 miliard EUR, z čehož dvě třetiny připadají na mobilní komunikaci. Zda tato úroveň tržeb zůstane zachována, nebo klesne záleží nejen na rozhodnutích operátorů, ale také na budoucích regulacích trhu.
Hodnocení článku: