Jste zde

Ostravu čistí desítka elektromobilů, nyní i s novou stanicí

Počátkem dubna byla zprovozněna první ostravská stanice k dobíjení elektromobilů v barvách ČEZu. Jedná se tak o dvanáctou dobíjecí stanici, kterou společnost v České republice otevřela. Další stojany budou následovat ještě v prvním pololetí tohoto roku, a to nejen v Praze, ale i dalších českých městech.
Infrastruktura dobíjecích stanic pro elektromobily se rozrůstá nejen v české metropoli, ale i v dalších městech. Po Plzni v těchto dnech následovala Ostrava, kde ČEZ otevřel dobíjecí stanici v kancelářském komplexu Orchard – celkově již dvanáctou v České republice.
 
 

Ostrava elektrická?

 
V Ostravě je v současnosti podle aktuálních údajů Občanského sdružení Elektromobily téměř 10 elektromobilů a několik elektrických skútrů. Jeden elektromobil značky Peugeot iOn v cargo verzi mají také zaměstnanci ČEZ Měření, kteří auto používají ke svým každodenním pracím, jako jsou revize nebo výměny elektroměrů.
 
 
Slavnostní otevření dobíjecí stanice pro elektromobily v Ostravě | foto: ČEZ
 
Provoz první dobíjecí stanice, zřízené v rámci projektu Elektromobilita společnosti ČEZ, byl zahájen 30. 11. 2011 v Duhové ulici přímo před sídlem společnosti. Do roku 2013 pak v ČEZu plánují instalaci celkem 150 až 200 veřejných dobíjecích stanic. Do projektu se kromě firem zapojují také města a obce. Jejich účast v projektu Elektomobility přispívá k rozšiřování sítě dobíjecích stanic a vyplývá z jejich zájmu podporovat bezemisní dopravu ve svých aglomeracích.

 

Rozvíjet a testovat

 

Za stovku měsíčně, bude ale hůř

Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musí uzavřít zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti za paušální symbolický poplatek. V roce 2012 poplatek činí 100 korun měsíčně, v roce 2013 půjde o poplatek ve výši 150 korun. Každému zákazníkovi bude přidělen unikátní speciální čip. Dobíjecí stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu. Zákazník tak bude moci sledovat, kde a jak dlouho dobíjel a kolik toho načerpal.
Výstavba dobíjecích stanic se s příchodem jara opět naplno rozjíždí. V nejbližší době se objeví stanice pro normální dobíjení také ve Vrchlabí a Hradci Králové, mimo to se plánuje zprovoznění stanic na dalších místech v Praze. Přípravy například vrcholí u řetězce McDonald´s, u kterého zanedlouho otevřou hned několik stanic najednou.
 
Skupina ČEZ podporuje koncept elektromobility v souladu se strategií FUTUR/E/MOTION. Kroky, které ČEZ v tomto směru podniká, se týkají podpory užívání elektromobilů a poskytování komplexních služeb s vazbou na svou distribuční síť. Cílem je přispět k rozvoji zcela „bezemisní“ dopravy v České republice a testovat dopady elektromobility na distribuční síť.
 
Společnost ČEZ se v projektu Elektromobilita zaměřuje na výstavbu dobíjecích stanic pro normální fungování. Dobíjecí stanice normálního dobíjení pracuje ve své základní verzi s napětím jako běžná domácí zásuvka (tj. 16 A / 230 V). Na rozdíl od ní má však několik výhod. Dokáže například optimalizovat dobíjení elektromobilu, prodlužuje tím životnost baterie a brání jejímu poškození. 
 
ČEZ se zaměření také na výstavbu stanic rychlého dobíjení, které pracují s vyšším napětím a umožňují dobíjet 100 % kapacity akumulátoru do 50 minut. Tyto stanice však vyžadují speciální připojení na elektrickou síť. Společnost ČEZ jejich instalaci zahájí v roce 2012. První dobíjecí stanice tohoto typu bude stát v Duhové ulici, kde je také sídlo energetické společnosti.
Hodnocení článku: