Jste zde

Chytrá cyklistická bunda z TUL sbírá medaile

První cena za inovaci roku na veletrhu For Bikes v Praze a stříbrná medaile na veletrhu vynálezů ARCA 2012 v Zahřebu - to jsou poslední ocenění pro katedru oděvnictví fakulty textilní za cyklistickou bundu, která při jízdě na kole signalizuje změnu směru.
Cyklistickou bundu s nositelnou elektronikou společně vyvinuli na katedře oděvnictví Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci Zdeněk Kůs a Antonín Havelka. Na vývoji inteligentního cyklistického oděvu spolupracovali se třemi českými firmami. Plzeňská firma Applycon a liberecký Elitronic zajišťovaly návrh a výrobu celých ovládacích modulů. Táborská firma Kalas má na starosti ušití a kompletaci modelů.
 
 
Vývoj trval asi jeden rok. První modely představili vědci z TUL veřejnosti loni v červnu (na HW serveru jste četli Cyklistická bunda s blinkry a brzdovými světly). „Původní model jsme ještě vylepšili. Přidali jsme ledky na rukávy, takže při odbočování svítí i na upažené ruce. Zvýšili jsme také spolehlivost elektroniky, která nyní vydrží týden bez nabíjení,“ řekl docent Havelka.
 
Navenek jde o běžnou reflexní cyklistickou bundu, která je ale na zadní viditelné části a na rukávech vybavena blikajícími LED diodami. Systém se skládá ze dvou modulů. Jeden je umístěn na jízdním kole, na řidítkách a přenáší signály o změně směru jízdy. Tyto signály jsou odesílány do druhého modulu v oděvu, který na jejich základě řídí svit LED diod integrovaných do oděvu. „Moduly mají kompaktní rozměry umožňující snadnou integraci do oděvu a montáž na jízdní kolo. V oděvu je elektronický modul zasunut v kapse na rubové straně u spodního lemu bundy. Na jízdní kolo je pak nutné osadit zapouzdřenou elektroniku připínacím klipem, který umožní snadné připnutí a odepnutí. Osvětlení má relativně malou spotřebu elektrické energie a díky technickému řešení integrace do textilie snese běžnou údržbu oděvů,“ uvedl Zdeněk Kůs.
 
 
Podle Antonína Havelky jde o český unikát, o který bude na českém i zahraničním trhu velký zájem. „Už nyní dostáváme dotazy, kde je možné takový oděv koupit. Hodně se o něj zajímají rodiče malých cyklistů,“ řekl Antonín Havelka. Podle Zdeňka Kůse je bunda zhotovena z prodyšného materiálu, který zaručuje komfort i při fyzické námaze. Systém elektroniky je lehký a pocitově neznatelný, takže cyklistu vůbec neobtěžuje.
 
Nová cyklistická bunda, která mnohonásobně zvyšuje bezpečnost cyklistů, je výrazným úspěchem spolupráce Technické univerzity v Liberci s hospodářskou praxí. „Je velmi důležité, aby výsledky vědy a výzkumu nekončily na patentovém úřadě, ale aby byly co nejdříve prakticky využívány. Nejen proto, že škola může na takové spolupráci s podniky finančně profitovat, ale především proto, že využitelnost výsledků vědy a výzkumu bude v budoucnu hrát důležitou roli při hodnocení vysokých škol. Je také důležité, aby škola uzavřela s výrobci kvalitní partnerské smlouvy,“ řekl profesor Kůs.
 
 
Ročně umírá v České republice zhruba 70 cyklistů a právě zásluhou Technické univerzity v Liberci se nyní může toto číslo snížit – cyklistu v bundě vybavené elektronikou nemůže prakticky nikdo přehlédnout. Výrobce sportovního oblečení tvrdí, že unikátní bunda, chráněná jako užitný vzor, bude uvedena na český trh ještě v letošní cyklistické sezóně.
 
 
Zdroj: T-UNI
 
Hodnocení článku: 

Komentáře

I když mnohdy by stačilo, kdyby cyklista měl rozvícené obyčejné přední a zadní světlo.

Mne zase napadlo (ale ještě jsem to nezkoušel) nalepit na motorkářskou helmu zezadu LEDky co by byly připojené na osvětlení motorky (červené koncové světlo, brzdové světlo, blinkry a pro fanšmekry nahoře modrá blikačka:-)

Mě zas napadlo mít k tomuto všemu na helmě rovnou radar napojený na google brýle. :)

Řidič auta dokáže v poledne přehlédnout u krajnice stojící kamion a narazit do něj. Blikající bunda jistě dodá alespoň pocit bezpečí, ale aby měla smysl, musely by LEDky být dostatečně výkonné, to by ale musely mít větší zdroj energie.

Je hezké, že se dosáho spojení chytré textilie a elektroniky - chválím. A však blinkry na kole jsem měl, už před 20lety...A to ovládání tlačítky na řidítkách není žádný trhák. Co se asi stane, když cyklista zmačkne chybně tlačítko ! Řidič vozidla bude hned na koni ! A ta cena je trochu jinde pro běžné občany. Především by se mělo uzákonit, aby všichni co se pohybují na silnici měli reflexní vestu !!! ...byl by to větší přínos.

Cyklista sice bude vidět, ale pořád zůstává na řiči jestli je ochoten třeba zpomalit, když je snížená viditelnost, aby cyklistu nesrazil. Já osobně investuji do kvalitního osvětlení a upřednostnil bych brýle, které by snížily oslnění od reflektrorů aut. Je nepříjemné, když řidič svítí nebo bliká dálkovými světly proti cyklistovi, ten pak nic nevidí a může klidně spadnou někomu pod kola i s chytrou bundou. 

Tak to je taková kravina, že by na to šly určitě získat i dotace :)

Mám dojem, že reflexní vesta a reflexní pásky na zápěstí udělají tu samou službu i bez elektroniky.