Zadání:
Úkol zní jasně. Během služební cesty využít STE2 k měření teploty a vlhkosti, monitorovat digitální vstupy a vše online přenášet do portálu SensDesk.
Volba dopravce:
Nejdříve jsem začal s volbou dopravce. Měl jsem možnost vybírat ze tří možností. České Dráhy s přestupem v Olomouci na Pendolino, přímí spoj RegioJet nebo LeoExpress. Přímý spoj byla jasná volba. Časově na tom byli oba dva podobně, WiFi je dostupné ve všech vlacích. Odjez 5:50 a doba cesty něco málo přes 3 hodiny.
Příprava:
To bych nebyl já, abych vše nezačal chystat večer před odjezdem. Počkám, až děti usnou a v klidu si STE2 nachystám. Děti (1,5roku a 4roky) zrovna měli svůj den a tak řádili až do 22 hodiny. Kdo má malé děti, ten to zná velice dobře. Kontrola fyzických komponent: Notebook, STE2, Power banka(nabitá), 1x senzor teploty, 1x senzor kombinovaný(vlhkost a teplota), něco na simulaci spojení kontaktů (STE obsahuje 2 vstupy). Než jsem to všechno našel, na hodinách bylo 22:30. To je ještě dobrý čas. Mrknu na stránky dopravce, ať zjistím něco o WIFI ve vlaku. A v tom mě v hlavě blesklo, jak zjistím IP adresu, abych se dostal na web server STE2?
Ještě, že STE2 umí komunikovat po kabelu nebo wifi paralelně. Při použití LAN i WiFi zároveň najdete STE2 na dvou různých IP adresách. Přes notebook se dostanu k web serveru, kde nastavím parametry wifi a mohu si vyčíst IP adresu STE2. K tomu budu potřebovat ethernetový kabel. Našel jsem jen 10metrové klubko. Ještě, že mám krimpovací kleště. Jdu hledat ethernetový konektor. Po 20 minutách hledání to vzdávám a vracím se k notebooku s 10 metrovým kabelem, abych si vše odzkoušel doma nanečisto. To už máme 23:15.
Na notebooku nastavím IP adresu 192.168.0.1. Jelikož jsem před tím měl STE2 v síti pamatoval jsem si, že je tam nastavena IP adresa 192.168.0.4. Po připojení kabelu a vložení IP do prohlížeče, jsem se dostal přímo na web server. Tam volím záložku wifi. Povolím WIFI a kliknu na Scan AP. STE2 se rozbliká krásnou modrou barvou. Zvolím domací wifi sít. Zadám heslo. STE 2 píše connecting….
Po chvíli modré světlo již nebliká, ale přešlo do trvalého světelného toku. STE2 píše connected. Odpojím kabel. Notebook přepnu do wifi sítě a pomocí HWg-config spouštím scan wifi sítě. První pokus nevyšel. Nic nenalezeno. Zkusím ještě jeden pokus a nachází mě to jedno zařízení STE2 s IP adresou 192.168.10. Zadám tuto adresu do prohlížeče a dostávám se na web server STE2. Super vše odzkoušeno. Na hodinách svítí krásných 00:20.
Cesta vlakem:
Je čas 5:15, vstávám. Vše mám nachystáno od večera, takže sedám do auta a odjíždím směr nádraží Staré město u Uherského Hradiště. První problém s parkováním. Netušil jsem, že v sobotu ráno bude obsazeno hlavní parkoviště u nádraží. Nechávám auto ve vedlejší ulici. Vlak je přistaven na druhé koleji. Konečně usedám do žlutého vlaku. Odjezd přesně 5:50. Za chvíli za mnou přijde steward a objednávám si čaj s mátou a bagetu. Čaj s mátou dávají jen při cestě z Prahy. Spokojím se s vodou. Je čas na konfiguraci. Vytahuji z tašky notebook, STE2 se zapojenými čidly, power banku a 10m ethernetový kabel. Postup konfigurace mám odzkoušený 5 hodin před odjezdem. Zadávám IP adresu 192.168.0.4 do prohlížeče a dostávám se do web servisu. Klikám na záložku wifi a Scan AP. Chvíle napětí. Překvapivě nalezen jeden AP se jménem ZLUTY RJ1002. Volím tento AP, vložím heslo ZLUTY a čekám. Probíhá blikání modré LED – connecting. Modré světlo začalo trvale svítit, stav se změnil na connect. Mezitím kolem mě projde steward a dívá se na mě, co mu to v tom vlaku instaluju. Zatím není ve vlaku moc lidí. Odpojím kabel, notebook nastavím do sítě ZLUTY a pomocí HWg-config spouštím scan sítě. Napoprvé nalezeno STE2. Příslušnou IP adresu zadám do prohlížeče a dostávám se do web servru STE2. Vyhráno. Vyvolám push to Sensdesk, abych dostal aktuální data ze senzorů přímo do portálu. Mám super čas. 6:00 a první data jsou již na portálu a souhlasí s hodnotami, které jsou zobrazeny v záložce sensors.
Jak přibývá více lidí ve vlaku, přibývá více pohledů na to, co mám před sebou. Plno drátů, zařízení, které bliká červeně a modře. Začíná simulace oteplení – stačí přiložit prst na čidlo teploty. Zvýšení vlhkosti simuluji dechem. V STE2 jsem nastavil meze tak, aby při zvýšení na 30°C okamžitě poslalo Alarm email. U vlhkosti jsem mez nastavil na 80%. Vše proběhlo vpořádku. Email s alarmem poslán, na portále SensDesk se objevila aktuální zvýšená teplota a vlhkost. Po vrácení hodnot do normálu se odešle opět email s údaji, že je vše ok. Jen pohledy ostatních cestujících, jak dýchám na čidlo, mě docela rozesmály.
Blížíme se k Zábřehu na Moravě a tak zkouším vytrhnout kombinované čidlo teploty a vlhkosti. Čas 7:00. Čekal jsem, co se stane. Email s alarmem se okamžitě odešle, jelikož hodnota teploty je -999°C. Na grafu z portálu SensDesk to je krásně vidět. Vracím čidlo zpět do STE2 a vše se vrací do normálu. V další verzi firmware se tento havarijní stav pořeší tím, že zahlásí výpadek čidla. Jakmile vlak vjede do tunelu, opět zvýším teplotu na čidlu. Dochází k výpadku internetu. S tím si STE2 hravě poradí, jelikož má vnitřní paměť a tím pádem se žádné data neztratí. Nastal čas na sepnutí digitálních vstupů. Pomocí drátku spojím jeden vstup a okamžitě se odesílá email s alarmem a vše se zaznamenává na SensDesk portál.
STE2 spolehlivě monitoruje teplotu a vlhkost v prostředí vlaku a vše zaznamenává online do portálu SensDesk. Z portálu si lze jednoduše stáhnout data z historie a podívat se na průběh naměřených hodnot. Blíží se čas příjezdu do Prahy – čas 8:58. Vlak neměl žádné zpoždění a tak vypínám STE2. Stejný postup volím při cestě zpět. S tím, že si již nehrají s čidly a nechávám STE2 monitorovat prostředí. To už není tak zajímavý graf, jelikož se teplota ani vlhkost ve vlaku moc nemění. Proto přikládám pouze grafy, kde jsou vidět změny teploty, vlhkosti a změny na digitálních vstupech.
V SensDesku byl účet nastavený tak, aby zařízení odesílalo data rychleji než je standardních 15 minut a my mohli sledovat průběh naměřených hodnot i výpadky spojení. Výsledek je překvapivě dobrý jak pro STE2 tak pro provozovatele trati, což pro dodavatele telemetrie a monitoringu prostředí otevírá nové možnosti.
Komentáře
Neuvěřitelná koncentrace hrubek
Neuvěřitelná koncentrace hrubek
Muzete byt konkretnější o
Muzete byt konkretnější o jaké hrubky se jedná? Rád se poučím. Děkuji
ale fuj :-)
"přímí spoj RegioJet" jinak dobre cteni
No to je hrubka jako blazen.
No to je hrubka jako blazen. Ale jsem rad, ze jste me i pochvalil nakonec.